بعدازین دست من ودامن آن سرو بلند  

           

                که ببالای چمان ازبن وبیخم برکند 

 

حاجت مطرب و می نیست توبرقع بگشا  

           

                که برقص آوردم آتش رویت چوسپند 

 

هیچ روئی نشودآینه حجله بخت 

             

                مگرآن روی که مالند درآن سُمّ سمند  

 

گفتم:اسرارغمت هرچه بود گو می باش 

            

               صبرازین بیش ندارم چه کنم تاکی وچند 

 

غزل ۱۸۱ : 

معنی غزل: 

 

۱- چمان : بفتح اول نازان وخرامان؛صفت بالا(قامت)-معنی  

 

بیت: پس ازاین دستم ملازم دامن آن محبوب سرو قامت  

 

خواهد  بود (دست ازدامن وی بر نخواهم داشت )؛سروی که  

 

باقامت خرامان ونازان خود ریشه نهال هستی مرابرکند.  

 

۲- برقع: بضم اول وسکون دوم وفتح سوم روی بند - 

 

معنی بیت: نیازی به خنیاگروباده نیست توپرده ازچهره  

 

برگیر تا آتش رخسارتومراسپند آسا بجنبش نشاط آمیزی  

 

برانگیزد .  

 

۳- سمند:بفتحاول ودوم وسکون سوم اسبی که رنگش به زردی  

 

زند.  

معنی بیت: هیچ چهره ای مانند آینه حجله نیکبختی روشن  

 

ودرخشان نخواهدبود؛جز آن چهره که برای پاک شدن از 

 

 غبارتیرگی برسم اسب محبوب مالیده شود.  

 

۴- معنی بیت: رازهای عشق تورا فاش کردم هرچه باداباد  

 

شکیبایی مرابیش از این نیست کاری نمی توانم کرد تاکی  

 

وتاچند صبر کنم ؟ 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد